Spedycja w Polsce i za granicą – jak ją zorganizować?
Wyzwania stojące przed firmą transportową są większe, niż mogłoby się wydawać. Poza skompletowaniem floty koniecznej do przewiezienia ładunku oraz zdobyciem niezbędnych kwalifikacji i pozwoleń konieczne jest również odszukanie zleceń, które będą opłacalne dla przewoźnika. To właśnie zadanie spedytorów – na czym polega ich praca i jakie wyzwania w organizacji transportu w Polsce i za granicą przed nimi stoją?
Spedycja, czyli w czym pomocna jest tego typu usługa?
Organizowanie transportu, czyli poszukiwanie ładunków, dopasowywanie ich gabarytu do możliwości załadunkowych pojazdu czy dbanie o formalności konieczne do zrealizowania przewozu to najczęstsze zadania, jakimi zajmuje się spedytor. Sama spedycja może być usługą świadczoną firmie transportowej na zasadzie outsourcingu bądź może być to wyodrębniony dział w danej organizacji. Nie da się jednak ukryć, że dla jednostek, których podstawową działalnością jest transport, spedycja to nieodłączny element.
Organizowanie transportu w Polsce
Choć praca spedytorów na drogach krajowych uważana jest za prostą, to osoby pracujące przy organizacji tego typu przejazdów nie narzekają na brak obowiązków. Najtrudniejszym zadaniem dla spedytorów w przewozach krajowych jest zaplanowanie takiej trasy, która będzie opłacalna dla zleceniodawcy. Każda firma transportowa chce otrzymywać możliwie najwyższą stawkę za kilometr przy jednoczesnym wykorzystaniu całego potencjału załadunkowego pojazdu. Spedytorzy pracujący z przewoźnikami krajowymi muszą również pamiętać o szczególnych wymaganiach wybranych rodzajów ładunków – materiały sypkie muszą być przewożone przystosowanymi do tego autami, z kolei ładunki niebezpieczne z kategorii ADR specjalnie oznakowanymi pojazdami.
Jakie problemy stoją przed spedytorem na trasach międzynarodowych?
Znacznie bardziej skomplikowana jest spedycja międzynarodowa, której zorganizowanie wymaga od spedytora znajomości zagranicznego prawa drogowego. W krajach Unii Europejskiej obowiązuje bowiem limit wykonywanych rozładunków (kabotaż), inne z kolei wymagają poniesienia dodatkowych opłat drogowych, czy wprowadzają weekendowe i świąteczne zakazy poruszania się pojazdów o określonym tonażu. Wiedza spedytora w tym zakresie musi być więc wszechstronna, ponieważ to najczęściej od niego zależy określenie terminu rozładunku, dopilnowanie jego dowiezienia na czas czy odpowiedzialność za kierowcę, który nie powinien obawiać się o otrzymanie mandatu za nieprzepisowe zachowanie na trasie międzynarodowej.
Może spodobać Ci się również:
Jesień to czas porządków w ogrodzie. Jednocześnie nie należy ograniczać się tylko do grabienia liści. Jesienią warto przeprowadzić wiele prac pielęgnacyjnych oraz przygotować rośliny do nadchodzącej zimy. Jesienią dbaj o…
Czytaj więcej