Jak naprawić wgniecenia w karoserii?
Blacha karoserii ma ograniczoną wytrzymałość. Choć jest to materiał stosunkowo twardy, jednocześnie odznacza się dużą podatnością na uszkodzenia mechaniczne. Dlatego nawet drobna stłuczka może skończyć się poważnym wgnieceniem i wysokimi kosztami napraw. Są jednak sposoby, dzięki którym da się je niekiedy obniżyć. Jak wyciąga się wgniecenia w karoserii?
Blacha odznacza się pamięcią kształtu
Elementy zewnętrzne samochodu przygotowane są najczęściej z tworzyw sztucznych oraz formowanej blachy. Dzięki odpowiedniej obróbce zachowuje ona pamięć kształtu. Oznacza to, że po wgnieceniu można przywrócić jej pierwotny wygląd, wyginając ją w umiejętny sposób do momentu, aż samoczynnie odskoczy.
Takie rozwiązanie może pomóc w naprawieniu drobnych i większych ubytków, choć w przypadku tych drugich najczęściej dochodzi również do przerwania ciągłości lakieru. Blachę najlepiej jest naprawiać po podgrzaniu, wtedy jest ona bardziej podatna na odkształcenia. Dzięki pamięci kształtu można z powodzeniem naprawić duże wgniecenia, choć taka czynność może wymagać sporo wysiłku i wprawy.
Metoda PDR skuteczna przy usuwaniu mniejszych wgnieceń.
Bardzo często spore problemy wywołuje grad, który uderzając o karoserię pozostawia niewielkie wgniotki. Takie defekty mogą zaburzyć połysk lakieru i ogólną estetykę pojazdu. Na szczęście jest nowoczesna metoda, która umożliwia przywrócenie pierwotnego kształtu blachy bez konieczności jej ponownego malowania. To tzw. technologia PDR, która polega na wyciąganiu wgnieceń za pomocą specjalnych żywic.
O co chodzi w tym sposobie? Do usuwania wgnieceń wykorzystuje się specjalne narzędzia, które przyklejane są do miejsca wgniecenia na specjalnym kleju. Następnie przyklejoną rączkę odciąga się i prostuje wgniecenie. Metoda jest skuteczna tylko wtedy, gdy wgłębienia nie są zbyt głębokie a warstwa lakiernicza nie została naruszona.
Co zrobić z poważniejszymi ubytkami?
Jeśli uszkodzenia blachy są zbyt poważne, trzeba skorzystać ze specjalistycznej pomocy. W warsztacie samochodowym najczęściej stosuje się zaawansowane metody obróbki, polegające na ponownym uformowaniu elementu. Niekiedy stosuje się również masy szpachlowe, które mają uzupełnić głębsze ubytki w karoserii.
Niestety przy takich metodach nie obejdzie się bez lakierowania, które może znacząco zwiększyć koszt naprawy. W używanych samochodach czasem bardziej opłacalna będzie wymiana części na inną niż naprawianie tej uszkodzonej. Dlatego, aby prawidłowo ocenić skalę szkód i opłacalność napraw, warto udać się do warsztatu samochodowego.
Może spodobać Ci się również:
Akcesoria samochodowe to niezwykle przydatne gadżety, które powinien mieć każdy właściciel pojazdu. Dzięki temu możemy nie tylko poprawić komfort jazdy, ale również w pełni cieszyć się czasem spędzonym w samochodzie.…
Czytaj więcej