Najem krótkoterminowy – jaki podatek trzeba odprowadzić od takiej usługi?
Inwestycja w nieruchomości jest świetnym pomysłem lokowania kapitału. Ceny budynków stale idą w górę, dlatego rośnie też zainteresowanie na rynku mieszkaniowym. Jednocześnie stale brakuje mieszkań do wynajęcia, a potencjalni lokatorzy często muszą walczyć o konkretne lokum. Rodzi to możliwość zarobku przez udostępnianie lokalu pod wynajem krótkoterminowy. Jak to działa? I czy musimy odliczyć jakiś podatek od dochodu?
Najem krótkoterminowy – doskonała forma pasywnego zarobku
Jeśli mamy do dyspozycji duże mieszkanie lub kawalerkę i nie planujemy w najbliższym czasie go zagospodarować, możemy postawić na wynajem. To doskonała forma generowania dochodów, która jest dużo bezpieczniejsza od stałej umowy najmu. Ta forma udostępniania nieruchomości gwarantuje stały przypływ gotówki, a dzięki ofercie zarządzanie najmem krótkoterminowym nie będziemy musieli nic robić samodzielnie.
Aby rozpocząć działanie w dziedzinie najmu, nie potrzeba też tworzyć własnej działalności. Wystarczy zlecić obsługę profesjonalnej agencji, która za niewielką prowizję zajmie się wszystkimi aspektami, związanymi z przygotowaniem i obsługą lokalu.
Od każdego dochodu musimy zapłacić podatek
Choć krajowy system podatkowy jest dość szczelny, kwestia najmu krótkoterminowego, mimo zapowiedzi rządzących nie została jeszcze odpowiednio rozwiązana. Obecnie obowiązują 2 stawki podatku VAT w wysokości 8 % lu 23 %. Pierwsza kwota odnosi się do typowych lokali mieszkalnych, do których wliczone są standardowe mieszkania, kawalerki, apartamenty i rezydencje.
Z kolei 23% dochodu muszą odliczyć osoby udostępniające lokale użytkowe, do których zalicza się mikroapartamenty oraz kawalerki, których łączna powierzchnia nie przekracza 25 metrów kwadratowych. Te nieruchomości z uwagi na niewielki metraż nie mogą być zarejestrowane jako osobne mieszkania.
O czym warto pamiętać przed wynajęciem mieszkania?
W pierwszej kolejności powinniśmy przygotować jego wnętrze. Na początku dobrze jest zastanowić się, do jakiego standardu dążymy, przez co łatwiej nam będzie zagospodarować pomieszczenia w taki sposób, by były w pełni funkcjonalne dla naszych klientów.
Następnie warto zastanowić się nad pozostałymi aspektami prowadzenia usług. Zarządzanie najmem cennik apartamentów, sposoby obsługi bieżących usterek eksploatacyjnych to tylko niektóre tematy, jakie musimy poruszyć przed rozpoczęciem działalności. Wszystkie te zadania można też zlecić wyspecjalizowanej agencji, która ma większe doświadczenie i efektywniej poradzi sobie z napotkanymi problemami.
Może spodobać Ci się również:
Praca poza granicami naszego kraju jest często bardziej opłacalna, niż w Polsce. Wiele ofert oraz większe zarobki to czynniki, które powodują, że chętniej wyjeżdżamy za granicę. Jeżeli więc szukamy pracy…
Czytaj więcej