niedziela, 24 listopada 2024r.

Jakie ciśnienie w oponach jest optymalne dla pojazdu?

Jakie ciśnienie w oponach jest optymalne dla pojazdu?

Jazda przy nieprawidłowo napompowanych oponach może znacznie utrudnić kierowanie. Ponadto, nikt z nas nie chciałby przecież spóźnić się do pracy przez wymianę koła zapasowego na poboczu szosy. Z tego względu zawsze warto kontrolować stan powietrza w ogumieniu, co znacznie ułatwi eksploatację pojazdu. Nieprzestrzeganie podstawowych zasad nie tylko przyczyni się do uszkodzenia części – może także stanowić zagrożenie zdrowia i  życia kierowcy.

Optymalne ciśnienie zwiększy bezpieczeństwo

Uniwersalna zasada, którą można zastosować do wszystkich kategorii pojazdów, mówi o tym, że optymalne ciśnienie w oponach kół powinno wynosić 2,2 bara. To bezpieczna ilość powietrza gwarantująca zachowanie sprężystości koła oraz  przyczepności opon.

W zależności jednak od modelu można indywidualnie ustalić wartość optymalną ciśnienia. Taką informację producent podaje w podstawowych danych zawartych na tabliczce znamionowej. Zwykle znajduje się ona przy kole zapasowym w bagażniku, w okolicach wlewu paliwa czy pod pokrywą silnika. Również na oponie znajdują się oznaczenia maksymalnej wartości ciśnienia w kole.

Ciśnienie w oponach a temperatura

W zależności od pory roku stosuje się 2 podstawowe typy opon, które różnią się właściwościami. Toteż wielu kierowców zastanawia się, czy w związku z tym istnieją również różnice w ilości wtłaczanego do nich powietrza? Na początku warto przypomnieć, że zalecenia dotyczące ilości gazu w oponach zawsze podawane są przez producenta i to powinna być dla nas właściwa wskazówka.

Warto jednak zwrócić uwagę na interakcję między ciśnieniem i temperaturą otoczenia. Przy chłodniejszych dniach, może wystąpić nieznaczny spadek tego parametru. Warto więc zwiększyć o 0,2 bara ciśnienie w oponach zimowych, dzięki temu jego ewentualna redukcja będzie niezauważalna.

Czy dbanie o stan ciśnienia w ogóle ma sens?

Jazda przy zbyt wysokim ciśnieniu opon może spowodować zmniejszenie powierzchni jej styku z nawierzchnią. Wpłynie więc to na ograniczenie przyczepności pojazdu i problemy z jego prowadzeniem. Kierowanie samochodem ze zbyt dużą ilością powietrza w ogumieniu może także powodować uszkodzenia stanu technicznego pojazdu. Występujące w tym przypadku dodatkowe wstrząsy powodują zużycie elementów nadwozia i wywołanie luzów w zawieszeniu.

Z kolei prowadzenie samochodu przy niższym niż zalecane ciśnieniu, również może przysporzyć sporo problemów. Znacznie wzrasta wtedy droga hamowania na mokrej nawierzchni. Opony mogą być także bardziej narażone na aquaplaning, co może powodować problemy z utrzymaniem pełnej kontroli nad kierownicą. Są one również bardziej podatne na wystąpienie nadsterowności lub podsterowności samochodu.

Zbyt niski stan powietrza w oponach może spowodować również opóźnienia w ruchu kierownicą i szybsze zużycie elementów układu napędowego. Ogumienie w znacznie większym stopniu narażone jest również na przebicia i inne uszkodzenia powierzchni.

Warto zatem regularnie odwiedzać serwis samochodowy, by sprawdzić kompleksowo ciśnienie oraz geometrię kół Kraków.

Może spodobać Ci się również:

photo 1488210740273 efea3f883282cropentropycstinysrgbfitmaxfmjpgixidMnwxNDA1NTd8MHwxfHNlYXJjaHwzfHxtZXRhbCUyMHdvcmt8ZW58MXwwfHx8MTYzNTE3MjkzMgixlibrb 1.2.1q80w1080

Ile kosztują obrabiarki CNC? Co wpływa na koszty tych urządzeń?

1 lutego 2024

Wyposażenie zakładu produkcyjnego to zazwyczaj bardzo duży wydatek. Należy jednak wiedzieć, że uniknięcie tego typu inwestycji nie jest możliwe, jeżeli chcemy prowadzić zakład produkcyjny. Jeżeli stoisz przed zadaniem, jakim jest…

Czytaj więcej

Biznes

Lifestyle

Porady