poniedziałek, 15 kwietnia 2024r.

Jaka rozgrzewka przed bieganiem będzie najlepsza?

photo 1558004282 e2b2587e3e47cropentropycstinysrgbfitmaxfmjpgixidM3wxNDA1NTd8MHwxfHNlYXJjaHwxNnx8bmlrZSUyMGFkaWRhcyUyMHNob2VzfGVufDF8MHx8fDE3MDM3NzIzMTh8MAixlibrb 4.0.3q80w1080

W trakcie biegania ćwiczymy niemal wszystkie mięśnie naszego ciała. Choć sport wydaje się być stosunkowo prosty, w rzeczywistości nietrudno tutaj o poważną kontuzję. Dlatego przed rozpoczęciem każdego treningu zaleca się przeprowadzenie rozgrzewki. O czym szczególnie warto wtedy pamiętać?

Czy rozgrzewka faktycznie ma aż tak duże znaczenie?

Każdy zawodowy sportowiec potwierdzi, że bez odpowiedniego przygotowania ciało będzie bardziej narażone na kontuzje i otarcia. Rozgrzewka pozwala przygotować mięśnie i stawy do wzmożonego wysiłku, dzięki czemu ryzyko wystąpienia wypadku w trakcie ćwiczeń będzie znacznie ograniczone. Dlatego po ubraniu Asics butów do biegania musimy wykonać kilka podstawowych ćwiczeń.

Rozgrzewka korzystnie wpływa również na stan naszych stawów. Taki trening wzmaga produkcję mazi stawowej, która jest niezbędna do smarowania ruchomych części kończyny. Dzięki temu nie będziemy odczuwać dyskomfortu podczas biegania i możemy pozwolić sobie na znacznie większy wysiłek.

Rozgrzane mięśnie nóg to nie wszystko

Bieganie w znacznym stopniu opiera się na sile mięśni kończyn dolnych, choć warto podkreślić, że nie są to jedyne obszary ciała, które trenujemy. Dlatego podczas rozgrzewki warto wykonać kilka ćwiczeń pobudzających cały organizm. Najlepiej zacząć od klasycznych wymachów rąk i poruszania ramionami, ponieważ barki będą również intensywnie wykorzystywane w trakcie treningu.

Następnie przechodzimy coraz niżej, rozgrzewając mięśnie brzucha, bioder, pośladków, a później uda. Na samym końcu warto zająć się stawem skokowym, który będzie narażony na silne przeciążenia. Rozgrzewkę dobrze jest wykonać mając założone buty trailowe, dzięki czemu podczas wstępnych ćwiczeń będziemy mogli skorygować ich ułożenie na stopach.

Na początek zacznijmy od marszobiegu

Osoby początkujące nie powinny zbytnio forsować ciała od pierwszego treningu. W takim wypadku lepiej jest rozpocząć od marszobiegu, który pomoże przyzwyczaić ciało do bardziej intensywnych ćwiczeń. Następnie możemy wydłużać odcinki truchtu, aż zauważymy, że możemy już pokonać całą trasę bez zatrzymywania.

Zbyt intensywne tempo treningów może szybko doprowadzić do zniechęcenia i porzucenia dalszej aktywności. Dlatego warto odpowiednio zaplanować ćwiczenia tak, by zachować komfort i bieganie stało się dla nas przyjemnością, a nie obowiązkiem.

Może spodobać Ci się również:

Najlepsze źródła wapnia

Najlepsze źródła wapnia

11 października 2019

Istnieją pierwiastki chemiczne, dzięki którym nasz organizm może prawidłowo, sprawie funkcjonować. Jednym z takich pierwiastków jest wapń (calcium). Jest do główny składnik mineralny w organizmie człowieka. Zawartość wapnia w organizmie…

Czytaj więcej

Biznes

Lifestyle

Porady