czwartek, 28 marca 2024r.

Spedycja w Polsce i za granicą – jak ją zorganizować?

Polska firma transportowa na międzynarodowym rynku

Wyzwania stojące przed firmą transportową są większe, niż mogłoby się wydawać. Poza skompletowaniem floty koniecznej do przewiezienia ładunku oraz zdobyciem niezbędnych kwalifikacji i pozwoleń konieczne jest również odszukanie zleceń, które będą opłacalne dla przewoźnika. To właśnie zadanie spedytorów – na czym polega ich praca i jakie wyzwania w organizacji transportu w Polsce i za granicą przed nimi stoją?

 

Spedycja, czyli w czym pomocna jest tego typu usługa?

 

Organizowanie transportu, czyli poszukiwanie ładunków, dopasowywanie ich gabarytu do możliwości załadunkowych pojazdu czy dbanie o formalności konieczne do zrealizowania przewozu to najczęstsze zadania, jakimi zajmuje się spedytor. Sama spedycja może być usługą świadczoną firmie transportowej na zasadzie outsourcingu bądź może być to wyodrębniony dział w danej organizacji. Nie da się jednak ukryć, że dla jednostek, których podstawową działalnością jest transport, spedycja to nieodłączny element.

Organizowanie transportu w Polsce

 

Choć praca spedytorów na drogach krajowych uważana jest za prostą, to osoby pracujące przy organizacji tego typu przejazdów nie narzekają na brak obowiązków. Najtrudniejszym zadaniem dla spedytorów w przewozach krajowych jest zaplanowanie takiej trasy, która będzie opłacalna dla zleceniodawcy. Każda firma transportowa chce otrzymywać możliwie najwyższą stawkę za kilometr przy jednoczesnym wykorzystaniu całego potencjału załadunkowego pojazdu. Spedytorzy pracujący z przewoźnikami krajowymi muszą również pamiętać o szczególnych wymaganiach wybranych rodzajów ładunków – materiały sypkie muszą być przewożone przystosowanymi do tego autami, z kolei ładunki niebezpieczne z kategorii ADR specjalnie oznakowanymi pojazdami.

Jakie problemy stoją przed spedytorem na trasach międzynarodowych?

 

Znacznie bardziej skomplikowana jest spedycja międzynarodowa, której zorganizowanie wymaga od spedytora znajomości zagranicznego prawa drogowego. W krajach Unii Europejskiej obowiązuje bowiem limit wykonywanych rozładunków (kabotaż), inne z kolei wymagają poniesienia dodatkowych opłat drogowych, czy wprowadzają weekendowe i świąteczne zakazy poruszania się pojazdów o określonym tonażu. Wiedza spedytora w tym zakresie musi być więc wszechstronna, ponieważ to najczęściej od niego zależy określenie terminu rozładunku, dopilnowanie jego dowiezienia na czas czy odpowiedzialność za kierowcę, który nie powinien obawiać się o otrzymanie mandatu za nieprzepisowe zachowanie na trasie międzynarodowej.

 

Może spodobać Ci się również:

photo 1529635229076 82fefed713c4cropentropycstinysrgbfitmaxfmjpgixidMnwxNDA1NTd8MHwxfHNlYXJjaHw5fHxzdWl0JTIwZ3JlZW58ZW58MXwwfHx8MTY0MjQxNzY0NQixlibrb 1.2.1q80w1080

Ponadczasowa elegancja – co wybrać: smoking, frak, czy klasyczny garnitur?

1 kwietnia 2022

Światowe trendy modowe zmieniają się ciągle, szczególnie te, które dotyczą strojów damski, ale i w męskiej modzie jest co roku sporo nowych projektów. Panowie noszący na co dzień garnitury wymagane…

Czytaj więcej

Biznes

Lifestyle

Porady